Euskal Herriko Abesbatzen Elkarteak, Eusko Jaurlaritzako Kultura Sailaren ekimenez abian jarritako Haur Abesbatzak Aktibatzeko eta Sortzeko Planaren barruan, "Euskal Autonomia Erkidegoko haurren eta gazteen abesbatzei buruzko txostena" argitaratu du. Europa osoan azterlan aitzindaria da. David Azurza Euskal Herriko Abesbatzen Elkarteko idazkari teknikoarekin hitz egin dugu.
Zer da Euskal Herriko Abesbatzen Elkartea? Zer-nolako jarduerak eta ikastaroak kudeatzen eta dinamizatzen ditu egun?
Euskal Herriko Abesbatzen Elkartea konfederazio bat da, hau da, Euskal Herrian dauden federazioen Federazioa. Gipuzkoa, Araba, Bizkai eta Iparraldeko federazio probintzialei zerbitzuak eta proiektu amankomuneko kudeaketa eskaintzeko egiten du lan.
Berriki, "Euskal Autonomia Erkidegoko haurren eta gazteen abesbatzei buruzko txostena" aurkeztu duzue. Konfederazioaren 42 urteko historian horrelako azterlan bat egin den lehen aldia da, eta koruen sektorean ere aitzindaria da, Europa osoan ez baita antzeko lanik aurkitu. Zergatik orain? Zein da azterlanaren hipotesi nagusia?
Argi dago azken urteetan, arrazoi ezberdinengatik, haurren eta gazteen abesbatzek jendea galdu dutela. Eusko Jaurlaritzarekin batera gaia lantzeko plan bat garatzeko beharraz hitz egin genuenean, lehengo pauso gisa beharrezkoa iruditu zitzaigun egoeraren panoramika sakon bat egitea. Eta, bai, konturatu gara aitzindariak izan garela ikerketa honekin. Kanpoko hainbat lekutan interesa piztu du txosten honek, eta hemendik kanpo ere aurkeztuko dira emaitzak (momentuz, Bartzelonan, Valentzian, Madrilen eta Burgosen).
Euskal Herriko Gazte Abesbatza
6 eta 23 urte bitarteko koralistez osatutako 134 abesbatzari buruzko informazioa jaso duzue. Nola egin duzue informazio-bilketa? Zelan dago egituratuta txostena?
Lan handia izan da. Ez genuen nahi lagin bat hartu, ehuneko horren arabera biderkatu eta, ondorioz, gutxi gorabeherako datu bat lortu; benetako datuekin lan egin nahi genuen. Beraz, Euskadi osoko eskola, musika-eskola zein kontserbatorio guztietako ateak jo behar izan ditugu inkesta hau fidagarria izan zedin, eta % 99,9an lortu dugu. Oso pozik gaude egindako esfortzu izugarriarekin.
Alde batetik, txosten honetan mota askotako datuak ikus daitezke: koruen ezaugarriei buruz, kontzertu-motei eta -kopuruei buruz, zuzendarien prestakuntzari buruz... Denak grafikoetan jasota. Bestalde, euskal koralismoaren inguruko lan txiki bat dago, baita etorkizunean hartu beharreko neurrien plan edo bidaia-orri bat ere, eta, amaitzeko, haurren koruen esparruko profesionalen eta instituzioetako arduradunen ikuspegiak, haurren eta gazteen abesbatzen egoerari buruz.
Zuzendaritza Akademia
Euskal abesbatzen mugimendua modu egonkor eta iraunkorrean garatu izan baldin bada XIX. mendearen bigarren erdialdetik, zer aldatu da azken urteotan emaitzek okerrera egiteko?
Batez ere bizitza aldatu da, eta aldatzen ari da, abiadura handiz. Horrek gure egunerokoa baldintzatzen du, aisialdiari eta lanari dedikatzen diogun denbora barne. Hor dago guretzat zailtasun handiena, markoa delako aldatzen ari dena.
EAEko haurren eta gazteen abesbatzen errolda orokorrari erreparatuta, Gipuzkoan biltzen dira abesbatzen % 52 eta koralisten % 54; Bizkaian, abesbatzen % 37 eta koralisten % 36; Araban, abesbatzen % 11 eta koralisten % 10. Nola azal daiteke banaketa hori?
Ikus daitekeen moduan, Euskal Autonomia Erkidergoko 3 probintzietan oso dinamika ezberdinak daude, geografikoki zein sozialki ere oso ezberdinak direlako hirurak. Horrek baldintzatzen ditu dinamikak, ohiturak eta antolatzeko erak, bai orokorrean, baita koruen munduan ere.