Urduñako Museoan aurkezten den erakusketa honetan, bisitarien gozamenerako, azken urteotan izandako Lehiaketetan saritu diren diseinu handiak ikusgai daude. Zehazki, tipologia eta kategoria desberdinetako 28 soineko, haien atzean dagoen artea eta sormena erakutsiz. Horiekin batera, soinekoari eman nahi zaion estilismoarekin lotutako hainbat osagarri, bai eta haren nortasuna adieraz dezaketen osagarriak eta xehetasunak ere.
SOINEKO ELKARTEA
Soineko Elkartea 2005ean eratu zen, Gueñes (Bizkaia) herrialdeko ekitaldi berezi eta bereizgarri bat zaintzeko, indartzeko eta zabaltzeko asmoz, 1960tik iraileko bigarren asteburuan “Paperezko Soinekoen Lehiaketa” ospatzen da.
Ibilbide luze honetan lehiaketak parte-hartzeari eta garrantziari dagokienez gorabeherak izan ditu, aipatzekoa, 90eko hamarkadan izandako gainbeherarik garrantzitsuena.
Eratu zenetik, Gueñesko Udalak eta Enkarturrek emandako laguntzari esker, haiekin lankidetza estuan aritzen da, lehiaketak bultzada eta parte hartze handia izan du, ez bakarrik tokiko mailan, baita estatuko beste erkidego batzuetan eta atzerrian ere. Bere proposamen estilistikoak ezagutarazteko, Arte Ederretako, Diseinuko eta Ebaketa eta Jantzigintzako ikasle askok pasabide honetatik desfilatu dute, baita Unibertsitate Eskolek ere (EHU, Norvegia, Madril).
Lehiaketa honetan izen handiko diseinatzaileek ere parte hatu dute, hala nola, Ion Fiz, Mercedes de Miguel, Maria Clé, Javier Barroeta, Antonio Alvarado, Alicia Rueda, Miriam Ocariz, Antxia anaiak, Roberto Comas ( Sarietako batek haren izena darama ),Eder Aurre… lehiaketan epaimahaikide lanak egiteaz gain, horietakoren batek paperezko diseinuak ere egiten ditu.
Urtetik urtera gaindituz joan da, bai parte-hartzeari, baita aurkeztutako soinekoen kalitateari dagokienez ere, 2017an 67 bat diseinu aurkeztu ziren. Azken urteotan, pandemiaren geldialdiaren ondoren, Arenatzalde parkearen agertoki naturala berreskuratu da, horekin batera, ametsezko eta iluziozko gauak bizitzeko esparru paregabea.
PAPEREZKO SOINEKOEN LEHIAKETA
Paperezko Soinekoen lehiaketako lehen erreferentziak 1960. urtean datza , irailean, Gueñesko Gurutzearen jaien barnean ospatua.
Hasieratik, lehiaketa hau joskintzara bilakatuta egon da. Jostunak eta jostun zaleak haren partaideak izan dira, bere ibilbidean ez baita onartu ez itsastea, ez grapatzea, ez jostea ez den beste edozein sistemarik.
Lehiaketaren arratsaldean zehar, partaideek epaimahaiari beren proposamenak aurkezten dizkiote, kideek arretaz behatzen dituzte, ondoren ebaketaren eta jantzigintzaren, artisau lanaren, originaltasunaren eta diseinuaren arabera puntuatzeko. Epaimahaiak behin ebaluatuak, epaimahaikideek lehiaketako soineko irabazleak erabakiz.
Gauean, urtero aldatzen den ikuskizun handi batek lehiaketari hasiera ematen dio. Jarraian, modeloak pasabidean desfilatzen hasten dira, paperean egindako benetako artelanekin, jostun zaletuek, diseinu ikasleek eta etorkizun hurbilean diseinatzaile handiak izateko hautagaiek ere. Haur eta helduen kategorietako parte-hartzaile gauztiak pasabidetik igaro ondoren eta epaimahiaren erabakiaren zain, izen handiko diseinatzaileek egindako proposamen bikainak pasabidean erakusten dira baina lehiaketatik kanpo, “Paperezko Moda” atalaren barruan.
Irabazleen sari banaketak lehiaketari amaiera ematen dio.
Orain duela hilabete bat eskas, 2024ko edizioa ospatu da, helduen kategorian 25 soinekok eta haurren kategorian 6k parte hartu dutelarik. Epaimahaiko kideek, Borja Hernández Urrutxurtu diseinatzaile gazteak, Begoña Garcíak eta Javier Berroeta jostunak parte hartu duten diseinu guztien kalitatea, maila altua eta inbertitutako lana nabarmendu zituzten. Lehen saria, ebaketa eta jantzigintzan, Amurrioko Isabel Aguilarri eman zioten eta diseinuan eta originaltasunean Calahorrako Cristina Garciari.
LEHIAKETAREN OINARRI BATZUK
Aurkeztutako jantzien akabera teknikoa baloratzen da: patroigintza, jantzien akabera txukuna eta errematea, artisau lana eta eskulangintza xehetasunean, funtzionaltasuna.
Diseinuaren atala:
Alde batetik originaltasuna eta bestaldetik diseinua.
Atal honetan diseinua lehenesten da akabera teknikoaren gainetik, emaitza garaikidearen aldeko apustua egiten dute lanak balioetsiz, estilismoan koherentea, bisualki moderno eta egungoa, baldin eta, irudi globalarekin bat ez datozen alferrikako elementuak txertatu gabe.